maandag 27 mei 2019

Macaron + gratis patroon

(For English scroll down)


Al een tijdje was ik op zoek naar een leuk patroontje voor een Macaron, ik probeerde er een paar die ik via Pinterest vond, maar ik was er niet echt tevreden mee...
Ik wilde namelijk een soort macaron waarbij ik nog ruimte had om een leuk "kawaii"gezichtje te maken zoals de Macaron van de stationery van Studio Schatkist.

Ben er maar voor gaan zitten en heb het patroon ook gelijk maar uitgewerkt voor jullie!
(scroll naar beneden voor patroon)

In combinatie met een "You're So Sweet" kaartje of kadolabel van Studio Schatkist een superleuk cadeautje! (óók voor juf of meester!)



Het patroon is mijn eigen ontwerp. Graag dit patroon niet kopiëren of publiceren!

Mocht je dit patroon willen delen plaats dan een link naar mijn blog, dankjewel <3
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Wat heb je nodig?
- Katoengaren in 2 kleurtjes
- 2 kleine kraaltjes voor de oogjes (deze kwamen uit mijn eigen voorraad)
- Zwart naaigaren voor het mondje
- Haaknaald 2,5mm
 - Naald en schaar


Het patroon:
Start met de hoofdkleur.
1. Magische Ring met 6v
2.  2v in elke v. (12)
 3. 2v in elke 2e v. (18)
 4. 1v, 2v in de volgende v, *2v, 2v in de volgende v, herhaal vanaf * 4x, 1v. (24)
 5. 2v in elke 4e v. (30)
 6. 2v, 2v in de volgende v, *4v, 2v in de volgende v, herhaal vanaf * 4x, 2v. (36)
 7. 2v in elke 6e v. (42)
 8. Haak elke 6e en 7e v samen (36)
 9. 1v in elke v. (36)
10. Haak in de voorste lussen: 1v in elke v. (36) Hecht af.
11. Hecht met kleur 2 aan in de achterste lussen van toer 9; 1v in elke v. (36)
12. 1v in elke v. (36)
Verander van kleur terug naar de hoofdkleur.
13. In de achterste lussen van de vorige toer; 1v in elke v. (36)
14. 2v in elke 6e v. (42)
15. Haak elke 6e en 7e samen (36)
16. 2v, 2v samenhaken, *4v, 2v samenhaken, herhaal vanaf * 4x, 2v. (30)
17. Haak elke 4e en 5e samen (24)
18. 1v, 2v samenhaken, *2v, 2v samenhaken, herhaal vanaf * 4x, 1v. (18)
Vul de macaron stevig op.
19. Haak elke 2e en 3e samen (12)
20. 2v samenhaken, herhaal 5x (6)
Hecht af en haal de draad met een naald door de voorste lussen van de overgebleven 6v, trek stevig aan om de opening netjes te sluiten.
 Keer de Macaron om en haak in de voorste lussen van toer 13 nog 36v. Hecht af.

Maak een lossenketting van +/- 21 lossen en bevestig beide uiteinden aan de bovenkant van de Macaron, hang er een sleutelring en/of musketonhaakje aan om er een sleutel- of tashanger van te maken.

Naai tot slot 2 kleine kraaltjes op het onderste deel van de Macaron en naai met zwart naaigaren een paar steekjes voor een mondje, en je kawaii Macaron is klaar!

Heel veel haakplezier!

Plaats je een foto van jouw gehaakte Macaron op Instagram? Zet dan @dutchlittledots en #dutchlittledots in de tekst, dan zie ik hem óók én deel ik jouw foto in mijn stories en highlight <3

Liefs Irene



This pattern is my own design. Do not publish, sell or redistribute in any form!
If you want to share this pattern, please place a link to this blog, thank you <3

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Macaroon Keychain


Materials:
- Sportsyarn in 2 different colors
- Fiberfill
- 2 small black beads for the eyes
- Black sewingthread for the mouth
- Hook 2,5mm
 - Scissors and needle




Crochet Pattern:
Start with the main color.
1.sc6 in Magic Ring
2.  sc inc each sc. (12)
 3. *sc1, sc inc in next sc, * repeat 6x. (18)
 4. sc1, sc inc in next sc, *sc2, sc inc in next sc, * repeat 4x, sc1. (24)
 5. *sc3, sc inc next sc, * repeat 6x. (30)
 6. sc2, sc inc in next sc, *sc4, sc inc in next sc, * repeat 4x, sc2. (36)
 7. *sc5, sc inc in next sc, * repeat 6x. (42)
 8. *sc5, sc dec, * repeat 6x. (36)
 9. sc36. (36)
10. Front Loops: sc36. (36) Fasten off.
11. Attach 2nd color yarn (Macaroon filling) on the first Back Loop of row 9, continue working in the Back Loops; sc36. (36)
12. sc36. (36)
Change back to main color.
13. Back loops; sc36. (36)
14. *sc5, sc inc in next sc, * repeat 6x. (42)
15. *sc5, sc dec, * repeat 6x (36)
16. sc2, sec dec, *sc4, sc dec, * repeat 4x, sc2. (30)
17. * sc 3, sc dec, * repeat 6x (24)
18. sc1, sc dec, *sc2, sc dec, * repeat 4x, sc1. (18)
Stuff the Macaroon firmly.
19. * sc1, sc dec, * repeat 6x (12)
20. sc dec 6x (6)
 Using your yarn needle, weave the yarn tail through each remaining stitch and pull it tight to close. Fasten off.
Turn the Macaroon and attach main color yarn on the first Front Loop of row 13, sc36. Fasten off.

Chain 21 and sew on top of the Macaroon (Magic Ring), attach a keyring or clasp to create a keychain.

Sew 2 small beads on the bottom part of the Macaroon (eyes) and embroider a mouth with the same thread, and now you just finished your Kawaii Macaroon!


Enjoy Crocheting!

Do you share your Kawaii Macaroon on Instagram? 
Tag me @dutchlittledots and use #dutchlittledots so I can see it too and I'll share it in my stories and highlights <3

Lots of love,
Irene

12 opmerkingen:

  1. Superleuke macaron. Met dat bijpassende label echt een leuk cadeautje. Bedankt voor het leuke patroon.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo leuk, deze mini macaron. En wat zijn de echte ook heel lekker, niet?!

    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super leuk hoor. Ik ben meteen begonnen. Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Superleuk. Maar voor mijn werkje te groot. Maar ik ga het zeker een keer gebruiken voor iets anders

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben met mijn eerste begonnen. Maar ergens doe ik nog iets fout denk ik. Aan 1 van de kanten krijg ik wel een mooi randje maar aan de andere kant van de vulling niet. Heb je enig idee wat ik fout zou kunnen doen? Groetjes sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb de oplossing ondertussen gevonden. Lezen tot het einde van een patroon kan geen kwaad :-)

      Verwijderen
    2. Hahaha, gelukkig is het inmiddels gelukt! <3
      Groetjes Irene

      Verwijderen