woensdag 28 oktober 2015

Warme driehoeksjaal met glitterster

Het regent inmiddels verzoekjes en bestellingen, helemaal nu het weer kouder wordt buiten ;-)
Zo ook een verzoek van een goede vriendin: ze had in een winkeltje een leuke sjaal gezien met een ster op de punt, maar daar zaten franjes aan, en dat was nou nét het struikelblok voor haar! Dus of ik een driehoeksjaal voor haar kon maken met een mooie zilverkleurige ster op de punt, zónder franjes.... In haar bijzijn heb ik even via eBay gekeken of ik een mooie grote ster-applicatie kon vinden, en die vond ik hier. Een 13cm ster (van punt tot punt) gemaakt met strass steentjes! <3
Omdat ik deze acryl niet mocht strijken heb ik hem met naaigaren aan de sjaal vastgemaakt.



Voor de sjaal heb ik onderstaand schema gebruikt,  


Je start onderin met 2 lossen, dan maak je een vaste in de losse die je als laatst hebt gemaakt, 2 lossen en een vaste in de allereerste losse, dit was toer 1. 
Dan 1 losse en je werk keren, 1 vaste in de losse die je net gemaakt hebt, 1 losse en dan 1 vaste om de 2-lossen-boog van de 1e toer, dan 2 lossen en weer 1 vaste in dezelfde 2-lossen-boog, 1 losse, en dan 1 vaste in de eerste vaste van de eerste toer, dit was toer 2.
Bij elke nieuwe toer maak je 1 losse, keer je je werk en maak je 1 vaste in je 1e losse, en in de middelste 2-lossen-boog haak je 1 vaste, 2 lossen en weer 1 vaste. Dit zijn de vermeerderingen en zorgen ervoor dat je werk niet scheef trekt.

  Ik heb eerst 25 toeren volgens het schema gehaakt
toen 1 toer stokjes in plaats van vasten 
weer 25 toeren volgens het schema 
1 toer stokjes in plaats van vasten 
25 toeren volgens het schema 
1 toer stokjes in plaats van vasten 
en als laatst een toer met 2 lossen ipv 1 losse.
 
O ja, hij is gemaakt met 3,5 bol Saskia acryl en haaknaald 6 ;-)

13 opmerkingen:

  1. Ik kom niet helemaal uit je patroon... Als ik een losse maak, hoe haak ik daar dan een vaste in? En hoe kun je echt vermeerderen als niet elke toer een extra lossnboog krijgt? Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kim,
      Na de losse keer je je werk, dan kan je een vaste maken om de 2 draadjes die je met die keerlosse hebt gemaakt, maar je zou natuurlijk ook in de laatste vaste van de vorige toer een vaste kunnen maken als je dat prettiger vindt. ;-)
      De meerderingen aan de uiteinden zitten inderdaad om en om, doordat je de ene keer aan de 1e kant met een keerlosse begint en daarna aan de 2e kant trekt hij niet scheef, alleen in het midden zit in elke toer een lossenboog.
      Ik hoop dat het wat duidelijker is voor je, mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag! ;-)

      Verwijderen
  2. Hallo irene,

    Wat een mooie dingen heeft u gemaakt! En super dat u de patroontjes met ons wilt delen!
    Ik heb alleen een vraag over de ster die u gekocht heeft op eBay.
    Onder welke naam heeft u die gevonden? Want het lukt mij niet om de juiste naam te vinden.
    U zou mij hier heel erg mee helpen.

    Met vriendelijke groet,
    Melissa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Melissa, allereerst dankjewel voor je berichtje!
      Als je in het blogbericht op het woordje "eBay" klikt kom je direct op de advertentie van de gebruikte glitter ster 😊 ik heb voor de grote variant gekozen, de 130mm star 😉

      Verwijderen
  3. Hoi Irene, echt een prachtige sjaal!! Ik heb dezelfde ster gekocht maar ik vroeg me af hoe je hem precies op de sjaal hebt genaaid. Hopelijk kun je me helpen! Dank je wel! Groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole,
      Nou, de ster heb ik met (bloed, zweet en tranen... én) een hele dunne scherpe naald met naaigaren op de sjaal vast genaaid. Het is nogal een stevige ster, dus kijk uit dat je niet in je vingers prikt! 😉

      Verwijderen
  4. Hallo Irene,

    Ik ben inmiddels bij toer 35, maar mijn sjaal wordt vierkant. Klopt dit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sasja,
      Als je sjaal vierkant wordt gaat er ergens iets niet goed 🙈

      Verwijderen
    2. Dat dacht ik dus ook al. Denk dat ik het gevonden heb....

      Verwijderen
    3. Dat dacht ik dus ook al. Denk dat ik het gevonden heb....

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi. Via google kwam ik bij jouw uit.
    Wat een leuke sjaal. Hoe maak je die leuke rand eraan?. Die maakt het extra leuk.
    Vrg jacoline
    sneltjes@zeelandnet.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jacoline, ik lees je berichtje net pas, gelukkig heb ik inmiddels via Facebook antwoord gegeven ;-)

      Verwijderen