maandag 29 augustus 2016

Borstvoedingsketting

Er was nog wat katoengaren over van de rammelaar die ik laatst heb gemaakt, dit wilde ik gebruiken voor iets wat ik samen met de rammelaar cadeau kon geven als kraamcadeau. 
Ik had gehoord dat de aanstaande moeder graag borstvoeding wilde gaan geven, en heb toen op Pinterest gezocht naar afbeeldingen van borstvoeding kettingen.

Een borstvoedingsketting zorgt ervoor dat de baby tijdens het voeden of als hij/zij in de draagdoek/draagzak zit, lekker kan friemelen en zo minder snel afleidende prikkels vanuit de omgeving krijgt. Naast omhaakte kralen worden er ook soms gehaakte bloemen, houten ringen of knopen gebruikt, dit kan een geheugensteuntje voor moeder zijn zodat ze weet uit welke borst er gedronken is tijdens de laatste voeding als ze de ketting na elke voeding omdraait.

Veel van de mooie "gepinde" kettingen staan te koop op Etsy, maar je vindt er weinig tot geen beschrijvingen van, daarom heb ik nu zelf maar wat uitgevogeld, en onder de foto heb ik uitgelegd hoe en met welke producten ik deze ketting heb gemaakt ;-)


Gebruikte materialen:
Satijnkoord
6x onbehandeld houten kraal 18mm
10x onbehandeld houten kraal 16mm
6x onbehandeld houten kraal 12mm
3 kleuren katoengaren
haaknaald 2,5

Je begint met het omhaken van de kralen, gebruik hiervoor 6 houten kralen van 16mm en de 3 verschillende kleuren katoengaren:
Maak een Magische ring met 6 vasten,
Toer 1. in elke vaste 2 vasten (12),
Toer 2. in elke 2e vaste 2 vasten (18),
Toer 3-5. 18 vasten,
Toer 6. elke 2e en 3e samenhaken (12),
  stop de kraal erin,
Toer 7. elke 1e en 2e samenhaken (6),
hecht af.

Als je de kralen af hebt maak je van elke kleur 1 "bloemetje":
Maak een magische ring met 6 vasten,
Toer 1. in elke vaste 2 vasten (12),
Toer 2. in elke vaste 2 vasten (24),
Toer 3. in elke vaste 2 vasten, (48),
Toer 4. in elke vaste 2 vasten, (98),
hecht af.

Rijg vervolgens alles aan het satijnlint, voor mijn ketting heb deze volgorde aangehouden:
3x houten kraal 12mm
2x houten kraal 16mm
2x houten kraal 18mm
6x omhaakte kraal
2x houten kraal 18mm
3x gehaakte "bloem" (in dezelfde volgorde van kleur als de omhaakte kralen)
2x houten kraal 18mm
2x houten kraal 16mm
3x houten kraal 12mm

De uiteinden van de ketting heb ik met een schuifknoop (klik voor uitleg) vastgemaakt, zo kan de aanstaande moeder zelf de hoogte van de ketting bepalen ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten